Game Programmer

Programming programmer

När du utbildar dig till spelprogrammerare på PSQ kommer du få lära dig olika aspekter spelprogrammering. Läroplanen ger dig ett brett kunskapsområde med utrymme för specialkunskaper inom ett eller två ämnen som du brinner lite extra för.

Som spelutvecklare på PlaygroundSquad får du skapa spel och även lära dig hur rendering funkar, samtidigt kommer du att få kunskaper inom AI, game physics, networking och mycket mer. Utbildningen innehåller mycket praktiskt lärande där du ges utrymme att arbeta mot egna mål.



Vill du veta hur det är att studera till game programmer på PlaygroundSquad? 
Läs om Martin, Programmer-student, och hur han fick sitt drömjobb via sitt PSQ-internship. 



Läroplan

Utbildningen inleder med en kortare kurs inom matematik för att lägga en grund inför de kommande kurserna inom spelprogrammering. Som spelprogrammerare på PSQ kommer du att utbildas via tre kurser inom spelutveckling samt tre spelprojekt under dina två år på skolan.

På PlaygroundSquad vill vi att studenterna ska växa in i sin roll som spelprogrammerare, därför följs varje kurs i spelprogrammering av ett spelprojekt där du får användning av dina nya kunskaper direkt efter att du lärt dig dem. 

Vill du veta mer om kurserna för Game Programmer, klicka här.


code stock photo

Spelprojekt

Under din tid på PlaygroundSquad kommer du delta i tre spelprojekt. För varje spelprojekt får du skapa ett spel tillsammans med andra studenter. I projektet får du använda dina nya kunskaper som du fått från terminen för att skapa ett spel, fritt för alla att spela på PC eller konsol.

Under spelprojekten är det spelprogrammeraren som ansvarar för att implementera själva spelfunktionerna och få spelet att fungera när du trycker på vissa knappar osv. Det finns vanligtvis två eller tre spelprogrammerare i varje projektgrupp och där samarbetar man tillsammans, och med andra studenter inom Game Design och Game Artister för att nå projektets slutmål: ett snyggt, fungerande och coolt spel!

Som spelprogrammerare arbetar du vanligtvis i vårt egna program TenGine (3D middleware), men du får också gärna använda det program som passar dig bäst eller som du är mest bekväm med. Eftersom våra studenter bygger och implementerar sina egna spel från grunden innebär det att arbetet kan tillämpas och användas i framtida spelprojekt. 


PlayStation First

PlaygroundSquad är en del av PlayStation First, det innebär att du skapar och utvecklar dina spelprojekt exklusivt för Sony-hårdvara, som exempelvis PS4. Detta ger inte bara en unik kunskap, utan är också en erfarenhet som väger tungt på marknaden och som ger våra studenter ett försprång in på praktikplatser.


Karriär

Efter din examen som spelprogrammerare kommer du att kunna arbeta som allmän programmerare på både stora och mindre spelstudios. Du kan välja att specialisera dig inom ett område under dina två år hos oss, vilket sedan ökar dina chanser för att arbeta inom ett specifikt område. 

Vanligtvis brukar våra studenter börja arbeta som spelprogrammerare eller allmän programmerare för att sedan utveckla sin karriär mot ett mer nischat område i branschen. 


Ansökan

För att ansöka till PlaygroundSquads Programmerarutbildning krävs det att du har förkunskap i ett programmeringsspråk, som C, C++, C# eller Java. Kunskap i object-oriented programmering eller rendering är meriterande.

Läs mer om hur du ansöker till Game Programmer här.