PlaygroundSquad
Games & Entertainment

Trotzgatan 29, Falun

Ansök till PSQ

Kom igång

För att skicka din ansökan, följ länken till vår ansökningssida. 

Följ där sedan instruktionerna för att skapa ett konto och skicka in en ansökan komplett med personligt brev, CV, betygsdokument och arbetsprover. 

Om du i nuläget saknar betygsdokument eller liknande (exempelvis om du tar studenten från gymnasiet i juni, och inte hinner få dina betyg i tid), så går det bra att komplettera din ansökan efter sista ansökningsdatum. Se dock till att vi får in allt annat vi behöver innan ansökningsomgångens slut.

ARBETSPROVER

Så visar du dina kunskaper

Beroende på vilket utbildning du söker behöver du bifoga olika arbetsprover.
Läs mer nedan om vad du ska skicka in för att ansöka.

GAME ARTIST

För dig som vill skapa det visuella i ett spel.

Du behöver bifoga arbetsprover som visar något av följande:


  • Färdigheter i traditionell konst eller media.
    En konstnärlig bakgrund innebär att du vet hur man målar, skulpterar eller designar samt förstår perspektiv, värde, form, funktion, färg, belysning, komposition etc.

  • Teknisk kunskap i grafikrelaterad programvara.
    Det kan handla om en grundlig förståelse för något 3D-verktyg som Maya, 3D Studio Max eller Blender. Tidigare erfarenhet inom scripting eller modding games och 3D-verktyg är meriterande.


Vänligen bifoga bilder eller skanna ditt arbete om du har analoga arbetsprover (som skulpturer, bilder eller målningar) som du vill visa upp.

GAME DESIGNER

För dig som vill forma helheten för spelupplevelsen.

Du måste utföra två obligatoriska uppgifter som en del av dina arbetsprover:


  1. Analysera spelupplevelsen i ett spel. Välj ett spel där du förklarar hur grunderna i spelet (som levels, karaktärer, story m.m.) påverkar speldesignen. 

  2. Skapa ett spelkoncept. Skapa ett eget spelkoncept baserat på en specifik spelmekanik. I det här fallet finns det tre olika effekter att välja mellan:


  • Vatten. Skapa ett spelkoncept där vattnets beteende (rörelse, densitet, flytande / sjunker osv) är kärnan i spelets mekanik. Det betyder att det är viktigt för spelupplevelsen, och att du bör fokusera på att förklara just denna mekanik i detalj.

  • Manipulera tid. Skapa ett spelkoncept där spelaren på något sätt kan manipulera/kontrollera tiden. Vad spelaren kan göra och hur det fungerar är upp till dig att bestämma. Tidsmanipulationen/kontrollen måste vara kärnan i spelupplevelsen. Fokusera på att förklara just denna mekanik i detalj.

  • Belöning av utforskande. Skapa ett spelkoncept där spelarens huvudfokus är att utforska så mycket som möjligt och dessutom blir belönad för det. Hur uppmuntrar spelet till exploring och hur ska spelarna belönas för det? Vilka risker/vinster finns det? 


Du kan också ge exempel på tidigare arbete som modding, scripting, skrivande (short stories, karaktärsporträtt, RPG-relaterad design) eller andra liknande designdokument.​

GAME PROGRAMMER

För dig som vill skapa grunden och funktionen i spelet.

Du behöver erfarenhet och förkunskaper i C, C ++, Java eller C#. Kunskap om object-oriented eller graphical programming är meriterande.

Dina arbetsprover bör innehålla källkod och körbara filer, samt en beskrivning av dina föremål. Filerna du skickar kan vara vad som helst: Mindre spel, program, skript eller annat.

Du kan också bifoga annat relevant material, t.ex. program, skript eller mods skrivet i annat språk. Skriftligt material som Technical papers och presentationer kan också bifogas som arbetsprover.