top of page
Game programming code on a computer screen with person in the fore ground.

Game Programmer

Bygg grunden och spelens funktion

Som game programmer får du skapa spel från grunden med praktiskt lärande och utrymme för specialkunskaper

När du utbildar dig till spelprogrammerare på PSQ kommer du få lära dig olika aspekter spelprogrammering.

Läroplanen ger dig ett brett kunskapsområde med utrymme för specialkunskaper inom ett eller två ämnen som du brinner lite extra för. Som spelutvecklare på PlaygroundSquad får du skapa spel och även lära dig hur rendering funkar, samtidigt kommer du att få kunskaper inom AI, game physics, networking och mycket mer. Utbildningen innehåller mycket praktiskt lärande där du ges utrymme att arbeta mot egna mål.

Elias Wickander, Game Programmer student at PSQ, 2020.

Elias Wickander, Game Programmer student | 2020

"För mig har PlaygroundSquad varit en perfekt plattform för att utvecklas som spelutvecklare. Här lär dig hur du implementerar funktionalitet (som man ofta tar för givet i spelmotorer som Unity och Unreal Engine) helt från grunden, så att du får en bra förståelse för hur saker fungerar bakom kulisserna. Du får även praktisk erfarenhet tillsammans med talangfulla människor som kommer att bli dina framtida kollegor."

  • När är sista ansökningsdag?
    Sista ansökningsdag för 2024 var 12 Maj. Nästa ansökningsperiod kommer att meddelas i januari, 2025.
  • Jag har inte fått mitt examensbevis ännu - kan jag söka ändå?
    Ja det kan du. Ansökningen stänger vanligtvis i början av maj, men du har rätt att kunna komplettera din ansökan in i juni. Får du ditt examensbevis och/eller dina gymnasiebetyg efter sista ansökningsdagen kan du alltså lämna in dokumenten fram till ett satt datum i juni. Efter det påbörjar vi vår antagningsprocess.
  • Vilka arbetsprover gäller för ansökningen?
    Det kan du enkelt läsa på den här sidan. Arbetsproverna kan göras på både engelska och svenska. Det bestämmer du.
  • Jag har inte fullständiga betyg, kan jag ansöka ändå?
    Ja, på PlaygroundSquad kan vi acceptera dig till utbildningen enbart baserat på dina arbetsprover. Det innebär att om vi ser att du är riktigt duktig på det du gör så kan vi ignorera betygsituationen och ge dig en chans utifrån din kompetens istället. Detta är dock inte något vi kan göra för alla, utan enbart för några få utvalda.
  • Hur ansöker jag?
    Klicka här för att ansöka till utbildningen. På den aktuella sidan bifogar du sedan arbetsprover, eventuella betyg och berättar om dig själv osv. Sedan gör vi ett urval där vi väljer ut några personer som är intressanta för oss, kallar dessa på intervju och efter det meddelar vi om du har blivit antagen till programmet eller ej. Det brukar ta cirka 2 veckor från intervjutillfället tills att du får beskedet.
  • Kan jag besöka er innan jag bestämmer mig för att söka?
    Absolut! Maila till info@playgroundsquad.com så försöker vi knyta ihop en dag där det fungerar för alla inblandade.
  • Är utbildningen CSN-berättigad?
    Japp, det är den! Alla våra utbildningar (Game Artist, Game Designer & Game Programmer) är CSN-berättigade.
  • Behörighet för Game Artist?
    Du kan vara behörig för vår Game Artist-utbildning genom två olika sätt: Behörig via betyg eller Behörig via kompetens. För att vara Behörig via betyg behöver du ha en fullständig gymnasieexamen samt läst efterfrågande kurser eller motsvarande kurser med betyget E, 3 eller G för respektive program: Game Artist: Engelska 6 100p Om du är behörig via kompetens kollar vi inte på dina betyg, utan går helt på vad du kan visa för oss. Då hänger mycket på att dina arbetsprover visar bra kvalitet.
  • Behörighet för Game Designer?
    Du kan vara behörig för vår Game Artist-utbildning genom två olika sätt: Behörig via betyg eller Behörig via kompetens. För att vara Behörig via betyg behöver du ha en fullständig gymnasieexamen samt läst efterfrågande kurser eller motsvarande kurser med betyget E, 3 eller G för respektive program: Game Designer: Engelska 6, 100p Om du är behörig via kompetens kollar vi inte på dina betyg, utan går helt på vad du kan visa för oss. Då hänger mycket på att dina arbetsprover visar bra kvalitet.
  • Behörighet för Game Programmer?
    Du kan vara behörig för vår Game Programmer-utbildning genom två olika sätt: Behörig via betyg eller Behörig via kompetens. För att vara Behörig via betyg behöver du ha en fullständig gymnasieexamen samt läst efterfrågande kurser eller motsvarande kurser med betyget E, 3 eller G för respektive program: Game Programmer: Engelska 6, 100p , Matematik 3b eller 3c 100p, Programmering 1, 100p Om du är behörig via kompetens kollar vi inte på dina betyg, utan går helt på vad du kan visa för oss. Då hänger mycket på att dina arbetsprover visar bra kvalitet.
  • Kan utbildningen göras på distans?
    Nej. Vi håller alla våra utbildningar på plats i PSQ-huset i Falun. Distansutbildning ger inte samma kvalitet som när du är på plats och blir undervisad. Plus att PSQ-stämningen i huset är något vi vill att alla våra studenter ska få uppleva, den är magisk!
  • Finns det studentboende?
    Ja, det gör det. Du kan ansöka om studentbostad hos Falu Kommun, via deras företag Kopparstaden. Där kan du ställa dig i kö för att samla poäng. Vi rekommenderar alla som ansöker till PlaygroundSquad att ställa sig i studentbostadskö direkt vid ansökan för att samla poäng så snabbt som möjligt och därmed öka chanserna att få en bostad när du blir erbjuden plats på PSQ. Att stå i studentsbostadskö är gratis. Läs mer om PSQ's studentbostäder här.
  • Hur lång är LIA-perioden? (praktiken)
    LIA-perioden för våra PSQ-studenter sträcker sig över 8 månader. LIA-perioden tar plats under ditt sista år på utbildningen, vilket ger dig väldigt goda förutsättningar att få anställning direkt efter utbildningen. Så ta chansen och försök att få LIA-plats på en studio/företag där du verkligen vill jobba, det kan vara din första anställning direkt efter examen! Läs mer om Lärande i Arbete (LIA) här.
  • Kan man plugga enstaka kurser på PSQ?
    Nej. Vi erbjuder i dagsläget bara våra programutbildningar (Game Artist, Game Designer & Game Programmer) som sträcker sig över en treårsperiod.
  • Hur vet jag om jag är behörig för att söka till PSQ?
    Du kan vara behörig för våra utbildningar genom två olika sätt: Behörig via kompetens eller Behörig via betyg. För att vara Behörig via betyg behöver du ha en fullständig gymnasieexamen samt läst efterfrågande kurser eller motsvarande kurser med betyger E, 3 eller G för respektive program: Game Programmer: Engelska 6, 100p , Matematik 3b eller 3c 100p, Programmering 1, 100p Game Artist: Engelska 6 100p Game Designer: Engelska 6, 100p Om du är behörig via kompetens kollar vi inte på dina betyg, utan går helt på vad du kan visa för oss. Då hänger mycket på att dina arbetsprover visar bra kvalitet.
  • Kan jag göra praktik på PlaygroundSquad?
    Om du är intresserad av att göra praktik på PlaygroundSquad; skriv till Lotta@tension.se!
  • Vad gör en Game Programmer?
    Som spelutvecklare skapar du alla funktioner i spel, så att karaktärer rör sig och vilka regler inom fysik osv ska fungera. Kan du interagera med något i ett spel är det en programmerare som har gjort den funktionen möjlig.
  • Hur lång tid tar det att bli Spelprogrammerare?
    På PlaygroundSquad tar det nästan 3 år från att du börjar utbildningen till att du är färdig spelutvecklare inom ditt valda område: Game Design, Game Artist eller Game Programming.
  • Hur vet jag om jag är behörig för Game Programmer-utbildningen?
    Du kan vara behörig för vår Game Programmer-utbildning genom två olika sätt: Behörig via betyg eller Behörig via kompetens. För att vara Behörig via betyg behöver du ha en fullständig gymnasieexamen samt läst efterfrågande kurser eller motsvarande kurser med betyget E, 3 eller G för respektive program: Game Programmer: Engelska 6, 100p , Matematik 3b eller 3c 100p, Programmering 1, 100p Om du är behörig via kompetens kollar vi inte på dina betyg, utan går helt på vad du kan visa för oss. Då hänger mycket på att dina arbetsprover visar bra kvalitet.
  • Vilka arbetsprover krävs för att bli spelprogrammerare?
    Du behöver erfarenhet och förkunskaper i C, C ++, Java eller C#. Kunskap om object-oriented eller graphical programming är meriterande. ​ Dina arbetsprover bör innehålla källkod och körbara filer, samt en beskrivning av dina föremål. Filerna du skickar kan vara vad som helst: Mindre spel, program, skript eller annat. ​ Du kan också bifoga annat relevant material, t.ex. program, skript eller mods skrivet i annat språk. Skriftligt material som Technical papers och presentationer kan också bifogas som arbetsprover.
  • Är det lätt att få jobb som Game programmer?
    Hela spelbranschen i Sverige (och i världen) skriker just nu efter kompetens och talanger att anställa, så det finns en brist bland spelutvecklare ute i yrkesvärlden. Självklart anställer bolagen inte vem som helst, utan du måste uppvisa just den kvalitén som den studion eller bolaget du ansöker till letar efter. Så ja, det är lätt att få jobb inom spelprogrammering - om du har rätt kompetens.
  • Hur är lönen för en spelprogrammerare?
    Det kan variera vad du får för ingångslön som game programmer. Marknadslönen 2022 för utvecklare och programmerare inom spel och digitala media ligger mellan 36 000 och 60 000 kronor per månad, enligt Unionen.
  • Vad gör en Game Designer?
    Game designers skapar ramarna för spelupplevelsen och vad målen för spelet är. Inom Game Design skapar du regler, utmaningar, händelser och allt däremellan som sker i spelet. På PSQ speldesign utbildning lär du dig grundläggande principer inom speldesign som kan appliceras för vilket spel som helst.
  • Hur lång tid tar det att bli Speldesigner?
    På PlaygroundSquad tar det nästan 3 år från att du börjar utbildningen till att du är färdig spelutvecklare inom ditt valda område: Game Design, Game Artist eller Game Programming.
  • Hur vet jag om jag är behörig för Game Design-utbildningen?
    Det krävs inga förkunskaper eller erfarenhet av speldesign för att ansöka till vår utbildning inom spel design. Vi uppmuntrar alla med en förkärlek till spel och en stark vilja att komma in i spelbranschen att ansöka till vår speldesign utbildning. Du kan vara behörig för vår Game Design-utbildning genom två olika sätt: Behörig via betyg eller Behörig via kompetens. För att vara Behörig via betyg behöver du ha en fullständig gymnasieexamen samt läst efterfrågande kurser eller motsvarande kurser med betyget E, 3 eller G för respektive program: Game Designer: Engelska 6, 100p Om du är behörig via kompetens kollar vi inte på dina betyg, utan går helt på vad du kan visa för oss. Då hänger mycket på att dina arbetsprover visar bra kvalitet.
  • Vilka arbetsprover krävs för speldesign-utbildningen?
    Du måste utföra två obligatoriska uppgifter som en del av dina arbetsprover: Analysera spelupplevelsen i ett spel. Välj ett spel där du förklarar hur grunderna i spelet (som levels, karaktärer, story m.m.) påverkar speldesignen. Skapa ett spelkoncept. Skapa ett eget spelkoncept baserat på en specifik spelmekanik. I det här fallet finns det tre olika effekter att välja mellan: Vatten. Skapa ett spelkoncept där vattnets beteende (rörelse, densitet, flytande / sjunker osv) är kärnan i spelets mekanik. Det betyder att det är viktigt för spelupplevelsen, och att du bör fokusera på att förklara just denna mekanik i detalj. Manipulera tid. Skapa ett spelkoncept där spelaren på något sätt kan manipulera/kontrollera tiden. Vad spelaren kan göra och hur det fungerar är upp till dig att bestämma. Tidsmanipulationen/kontrollen måste vara kärnan i spelupplevelsen. Fokusera på att förklara just denna mekanik i detalj. Belöning av utforskande. Skapa ett spelkoncept där spelarens huvudfokus är att utforska så mycket som möjligt och dessutom blir belönad för det. Hur uppmuntrar spelet till exploring och hur ska spelarna belönas för det? Vilka risker/vinster finns det? Du kan också ge exempel på tidigare arbete som modding, scripting, skrivande (short stories, karaktärsporträtt, RPG-relaterad design) eller andra liknande designdokument.​
  • Är det lätt att få jobb som Game designer?
    Hela spelbranschen i Sverige (och i världen) skriker just nu efter kompetens och talanger att anställa, så det finns en brist bland speldesigner ute i yrkesvärlden. Självklart anställer bolagen inte vem som helst, utan du måste uppvisa just den kvalitén som den studion eller bolaget du ansöker till letar efter. Så ja, det är lätt att få jobb inom game design - om du har rätt kompetens.
  • Hur är lönen för en speldesigner?
    Det kan variera vad du får för ingångslön som speldesigner. Marknadslönen 2022 för speldesigners och utvecklare inom spel och digitala media ligger mellan 36 000 och 60 000 kronor per månad, enligt Unionen.
  • Vad gör en Game Artist?
    En Game Artist, 3D Artist eller 3D Grafiker skapar allt sånt syns i spelen - det grafiska och konstnärliga. Det kan handla om karaktärer i spel eller miljöerna eller specifika objekt som syns i spelen. Som Game Creator Artist kan du välja själv vad du vill specialisera dig inom!
  • Hur lång tid tar det att bli Spelgrafiker?
    På PlaygroundSquad tar det nästan 3 år från att du börjar utbildningen till att du är färdig spelutvecklare inom ditt valda område: Game Design, Game Artist eller Game Programming.
  • Hur vet jag om jag är behörig till Game Artist-utbildningen?
    Du kan vara behörig för vår Game Artist-utbildning genom två olika sätt: Behörig via betyg eller Behörig via kompetens. För att vara Behörig via betyg behöver du ha en fullständig gymnasieexamen samt läst efterfrågande kurser eller motsvarande kurser med betyget E, 3 eller G för respektive program: Game Artist: Engelska 6 100p Om du är behörig via kompetens kollar vi inte på dina betyg, utan går helt på vad du kan visa för oss. Då hänger mycket på att dina arbetsprover visar bra kvalitet. Du behöver inte a några förkunskaper eller erfarenhet inom 3D-arbete för att ansöka till vår utbildning inom spelgrafiker. Vi välkomnar alla sökande med en förkärlek till spel, konst och estetik, oavsett erfarenhet. Arbetsprover i konstprogram och/eller spelmotor är meriterande, men vi uppskattar även konstnärliga färdigheter som demonstreras i klassiska former (som teckningar, målning, skulptering m.m.)
  • Vilka arbetsprover krävs för Game Artist?
    Du behöver bifoga arbetsprover som visar något av följande: Färdigheter i traditionell konst eller media. En konstnärlig bakgrund innebär att du vet hur man målar, skulpterar eller designar samt förstår perspektiv, form, funktion, färg, belysning, komposition etc. ​ Teknisk kunskap i grafikrelaterad programvara. Det kan handla om en grundläggande förståelse för något 3D-verktyg som Maya, 3D Studio Max eller Blender. Tidigare erfarenhet skapa eller modda grafik i spel är meriterande. Vänligen bifoga bilder eller skanna ditt arbete om du har analoga arbetsprover (som skulpturer, bilder eller målningar) som du vill visa upp.
  • Är det lätt att få jobb som Spelgrafiker?
    Hela spelbranschen i Sverige (och i världen) skriker just nu efter kompetens och talanger att anställa, så det finns en brist bland 3D grafiker ute i yrkesvärlden. Självklart anställer bolagen inte vem som helst, utan du måste uppvisa just den kvalitén som den studion eller bolaget du ansöker till letar efter. Så ja, det är lätt att få jobb som spelgrafiker - om du har rätt kompetens.
  • Hur ser lönen ut för en spelgrafiker?
    Det kan variera vad du får för ingångslön när du börjar jobba som 3D Artist i spelindustrin. Medellönen för 3d-grafiker är 38 600 kronor i månaden enligt 2023 års lönestatistik, enligt Yrkeskollen.se
  • När är sista ansökningsdag?
    Sista ansökningsdagen för 2024 var 12e Maj. Nästa ansökningsperiod kommer att meddelas i januari, 2025.
  • Jag har inte fått mitt examensbevis ännu - kan jag söka ändå?
    Ja det kan du. Ansökningen stänger vanligtvis i början av maj, men du har rätt att kunna komplettera din ansökan in i juni. Får du ditt examensbevis och/eller dina gymnasiebetyg efter sista ansökningsdagen kan du alltså lämna in dokumenten fram till ett satt datum i juni. Efter det påbörjar vi vår antagningsprocess.
  • Finns det studentboende?
    Ja, det gör det. Du kan ansöka om studentbostad hos Falu Kommun, via deras företag Kopparstaden. Där kan du ställa dig i kö för att samla poäng. Vi rekommenderar alla som ansöker till PlaygroundSquad att ställa sig i studentbostadskö direkt vid ansökan för att samla poäng så snabbt som möjligt och därmed öka chanserna att få en bostad när du blir erbjuden plats på PSQ. Att stå i studentsbostadskö är gratis. Läs mer om PSQ's studentbostäder här.
  • Hur vet jag om jag är behörig för att söka till PSQ?
    Du kan vara behörig för våra utbildningar genom två olika sätt: Behörig via kompetens eller Behörig via betyg. För att vara Behörig via betyg behöver du ha en fullständig gymnasieexamen samt läst efterfrågande kurser eller motsvarande kurser med betygen E, 3 eller G för respektive program: Game Programmer: Engelska 6, 100p , Matematik 3b eller 3c 100p, Programmering 1, 100p Game Artist: Engelska 6 100p Game Designer: Engelska 6, 100p Om du är behörig via kompetens kollar vi inte på dina betyg, utan går helt på vad du kan visa för oss. Då hänger mycket på att dina arbetsprover visar bra kvalitet.
  • Är utbildningen CSN-berättigad?
    Japp, det är den! Alla våra utbildningar (Game Artist, Game Designer & Game Programmer) är CSN-berättigade och helt gratis.
  • Kan utbildningen göras på distans?
    Nej. Vi håller alla våra utbildningar på plats i PSQ-huset i Falun. Distansutbildning ger inte samma kvalitet som när du är på plats och blir undervisad. Plus att PSQ-stämningen i huset är något vi vill att alla våra studenter ska få uppleva, den är magisk!
  • Kan jag göra praktik på PlaygroundSquad?
    Om du är intresserad av att göra praktik på PlaygroundSquad; skriv till Lotta@tension.se!
Animated picture from a PSQ Game Project.

Läroplan

Utbildningen inleder med en kortare kurs inom matematik för att lägga en grund inför de kommande kurserna inom spelprogrammering.


Som spelprogrammerare på PSQ kommer du att utbildas via tre kurser inom spelutveckling samt tre spelprojekt under dina två år på skolan.

På PlaygroundSquad vill vi att studenterna ska växa in i sin roll som spelprogrammerare, därför följs varje kurs i spelprogrammering av ett spelprojekt där du får användning av dina nya kunskaper direkt efter att du lärt dig dem. 

Spelprojekt

Under din tid på PlaygroundSquad kommer du delta i fyra spelprojekt. För varje spelprojekt får du skapa ett spel tillsammans med andra studenter. I projektet får du använda dina nya kunskaper som du fått från terminen för att skapa ett spel, fritt för alla att spela på PC eller konsol.

Under spelprojekten är det spelprogrammeraren som ansvarar för att implementera själva spelfunktionerna och få spelet att fungera när du trycker på vissa knappar osv. Det finns vanligtvis två eller tre spelprogrammerare i varje projektgrupp och där samarbetar man tillsammans, och med andra studenter inom Game Design och Game Artister för att nå projektets slutmål: ett snyggt, fungerande och coolt spel!

Som spelprogrammerare arbetar du vanligtvis i vårt egna program TenGine (3D middleware), men du får också gärna använda det program som passar dig bäst eller som du är mest bekväm med. Eftersom våra studenter bygger och implementerar sina egna spel från grunden innebär det att arbetet kan tillämpas och användas i framtida spelprojekt. 

Animated picture from a PSQ Game Project, Dragonic Rampage.
PlayStation controller with blue lights on a table.

PlayStation First

PlaygroundSquad är en del av PlayStation First, det innebär att du skapar och utvecklar dina spelprojekt exklusivt för Sony-hårdvara, som exempelvis PS4.


Detta ger inte bara en unik kunskap, utan är också en erfarenhet som väger tungt på marknaden och som ger våra studenter ett försprång in på praktikplatser.

Karriär

Efter din examen som spelprogrammerare kommer du att kunna arbeta som allmän programmerare på både stora och mindre spelstudios.


Du kan välja att specialisera dig inom ett område under dina två år hos oss, vilket sedan ökar dina chanser för att arbeta inom ett specifikt område. 

Vanligtvis brukar våra studenter börja arbeta som spelprogrammerare eller allmän programmerare för att sedan utveckla sin karriär mot ett mer nischat område i branschen. 

Animated picture of a cottage in nighttime by PSQ student, Kim Eklund

KURSER

Med fokus på praktiskt lärande är våra kurser för spelprogrammering på PlaygroundSquad noggrant konstruerade för att våra elever ska få arbeta i produktion så mycket och tidigt som möjligt.

Spelprogrammering - Utbildning

Kursöversikt

  • Bransch- och företagsintroduktion, 10 YH-poäng

  • Etik och moral i spel, 10 YH-poäng

  • Examensarbete i spelutveckling, 45 YH-poäng

  • Introduktion till spelprogrammering, 20 YH-poäng

  • LIA-period 1, 70 YH-poäng

  • LIA-period 2, 80 YH-poäng

  • Matematik i spel, 10 YH-poäng

  • Motor Introduktion 1, 30 YH-poäng

  • Motor Introduktion 2, 30 YH-poäng

  • Spelanalys och Spelkoncept, 5 YH-poäng

  • Spelprogrammering 1, 30 YH-poäng

  • Spelprogrammering 2, 30 YH-poäng

  • Spelprogrammering 3, 40 YH-poäng

  • Spelprogrammering, specialisering, 20 YH-poäng

  • Spelprojekt 1, 30 YH-poäng

  • Spelprojekt 2, 45 YH-poäng

  • Spelprojekt 3, 45 YH-poäng

Kurser
bottom of page