PlaygroundSquad
Games & Entertainment

Trotzgatan 29, Falun

Skapa din framtid hos PSQ

Varje år tar vi in en ny skara studenter som består av cirka 

40 Grafiker, Designers och Spelprogrammerare.

Varje utbildning innehåller teoretiska kurser för att fullända studenternas färdigheter inom respektive område, men studenterna samarbetar också i tre olika spelprojekt där de får skapa och utveckla spel helt själva från grunden. Praktiskt lärande är viktigt för oss på PSQ då det ger våra elever chansen att uppleva hur det är att samarbeta i ett team tillsammans med andra. 

 
Future Punk

GAME ARTIST

Skapa det visuella i spelet

Spelgrafik innefattar det visuella av spelet. Som 3D-grafiker skapar du det som syns. På PlaygroundSquad får du kärnkunskaperna inom spelgrafik och lär dig att skapa spelkonst samtidigt som vi har lämnat utrymme för dig att kunna utvecklas inom ett område som du själv vill lägga extra fokus på.

 
gamedesign_full.jpg

GAME DESIGNER

Bestäm regler och händelser för spelupplevelsen

Game designers skaparna ramarna för spelupplevelsen. De skapar regler, utmaningar, händelser och allt däremellan som sker i spelet. Som speldesigner på PSQ lär du dig grundläggande principer inom speldesign som kan appliceras för vilket spel som helst.

 
programming_full.jpg

GAME
PROGRAMMER

Bygg spelens bas och få det att funka

Som spelprogrammerare på PlaygroundSquad får du skapa spel och även lära dig hur rendering funkar, samtidigt kommer du att få kunskaper inom AI, game physics, networking och mycket mer. Utbildningen innehåller mycket praktiskt lärande där du ges utrymme att arbeta mot egna mål.

 
leo_4_rendertweak.original.png

Spelprojekt

Under din utbildning på PSQ får du göra tre spelprojekt (två under ditt första år och ett under ditt andra år) där du lär dig grunderna i att arbeta i en produktionsgrupp med olika roller. 


I och med spelprojekten introduceras du även för mer avancerade begrepp inom ditt specialämne som du sedan har bra användning av ute i arbetslivet. 

psq-house.png

När du har blivit antagen till en utbildning hos PlaygroundSquad har du möjlighet att ansöka om studentbostad hos Kopparstaden. Där kan du bo för en billig peng under tiden som du pluggar hos oss.

_DSC0077.jpg

GEMENSAMMA KURSER

Trots att grafikerna, programmerarna och design-studenterna på PlaygroundSquad har egna kurser och program så händer det ofta att våra studenter har gemensamma kurser och klasser. Detta ger dem tidigt bra arbetserfarenhet inom teamwork, problemlösning och idébollning - självklart med professionella spelutvecklare som handledare under hela utbildningen

BOENDEMÖJLIGHETER

PLAYSTATION® FIRST STATUS

Vi på PlaygroundSquad är stolta över att vara tilldelade Playstation® First-status, och är en del av Academic Partnership Programme som drivs av Sony Computer Entertainment Europe (SCEE) och World Wide Studios Europe (WWS-E).

PlayStation® First tilldelas speciellt utvalda partners som får exklusiv tillgång till PlayStation® produktionsverktyg, senaste hård- och mjukvarorna samt chansen att publicera spel till PlayStation® Store.

PlaygroundSquad är ensamma i världen om att ha en Playstation® First-status på denna utbildningsnivå.

Praktik

6 månader på riktig spelstudio

Enkelt steg ut i arbetslivet

Alla elever på PlaygroundSquad får göra en LIA-period (Lärande I Arbete) på sex månader hos en spelstudio där studenterna får kunskapen, detaljerna och de bästa tipsen inom spelutveckling av de riktiga proffsen på marknaden. Många av PSQ's studenter får anställning på den studio de gjort sin praktik.

artist_full.jpg

Utrustning & Verktyg

För att våra studenter ska kunna producera professionella arbeten som branschen vill ha har vi försett dem med professionella verktyg som efterliknar spelindustrins arbetssätt.

SÅ ANSÖKER DU

Första steget till att ansöka till PSQ är att skapa ett konto.

När du har gjort det så kan du börja publicera material för den utbildning inom spel som du vill studera. Beroende på vilken spelutbildning du väljer så finns det olika krav på arbetsprover som behöver skickas in.

ARBETSPROVER

Beroende på vilken spelutbildning du vill ansöka till så behöver du skicka in olika arbetsprover. För grafiker är det grafiskt material vi söker, för designers är det mer skriftliga dokument som visar på din kunskap samt någon uppgift som bevisar att du kan bolla spelidéer på papper. Programmerare visar oftast upp källkod eller mindre spel/skript de skapat.

INTERVJUER

Efter att du skickat in dina arbetsprover kommer vi att kalla dig till intervju om vi tycker att du är intressant och presterat bra i din ansökan.

ANTAGNING

Efter intervjun tar det cirka 1 - 2 veckor innan vi hör av oss till dig för att berätta om du gått vidare och blivit antagen till utbildningen eller inte.

Vill du veta mer om hur antagningsprocessen fungerar på PlaygroundSquad?

KONTAKT

leo_4_rendertweak.original.png